Pasaport İçin Gerekli Evraklar Nelerdir? Pasaport Nasıl Çıkarılır?

Yeni kültürler tanımak, tarihi eserler sayesinde geçmişle buluşmak, yılın tüm yorgunluğunu atmak için güzel bir yurt dışı tatili mi planlıyorsunuz? Bu hayalinizi gerçekleştirmek için ihtiyacınız olan başlıca şeylerden biri ise elbette pasaport! Peki; pasaport nasıl alınır, pasaport için gerekli belgeler nelerdir? İşte, pasaport çıkarma hakkında bilmeniz gereken detaylar:

Pasaport Nedir? Pasaport Çeşitleri Nelerdir?

Pasaport, ülkeler arasında seyahat etmenizi sağlayan ve uluslararası geçerliliği olan bir tür kimlik belgesidir. Pasaport denildiğinde akıllara genellikle bordo ya da yeşil pasaport türleri gelse de pasaport çeşitleri bu ikisi ile sınırlı değil.

  • Umuma Mahsus Pasaport (Bordo Pasaport): Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının gerekli belgeleri sunduklarında alabilecekleri pasaport türüdür. 6 aydan 10 yıla kadar geçerliliği olabilir. Pasaportunuzun geçerlilik süresinin ne kadar olmasını istediğinize, pasaport harç bedelini öderken karar vermelisiniz.

Ayrıca 25 yaş altı öğrenciler bordo pasaporta harçsız bir şekilde ulaşabildikleri için bu pasaport çeşidi “öğrenci pasaportu” ya da “harçsız pasaport” olarak da bilinir.

  • Hususi Pasaport (Yeşil Pasaport): Devlet memurlarına ve ailelerine (çocuklar 25 yaşını geçene kadar faydalanabilir.) verilen pasaport türüdür. Birçok ülkeye giriş imkânı sunan bu pasaportu alabilmek için en az 5 yıldır memur olmak gerekir.
  • Hizmet Pasaportu (Gri Pasaport): Devlet adına yurt dışında çalışan kişilere ve milli sporculara verilen bir pasaport çeşididir.
  • Diplomatik Pasaport (Siyah Pasaport): Dışişleri Bakanlığınca diplomatlara verilen bir pasaport çeşididir. Diğer pasaport çeşitlerine oranla daha fazla ülkeye vizesiz şekilde girilmesini sağlar.
  • Geçici Pasaport: Yurt dışında pasaportunu kaybeden ya da pasaportunun geçerlilik süresi dolan kişilere konsolosluk tarafından verilen pasaport türüdür. Geçerliliği 1 aydır.
  • Yabancılara mahsus pasaport: Yabancı uyruklu kişilerin Türkiye’den gidiş ve gelişlerinde kullanmaları üzere Göç İdaresi Genel Müdürlüğü tarafından verilen pasaporttur. 

Gri, siyah ve geçici pasaportlar devlet adına çalışan kişilere verilebildiği için biz bu yazıda sadece “Bordo ve yeşil pasaport nasıl çıkarılır?” sorusunun cevabını vereceğiz.

Pasaport Başvurusu Nasıl Yapılır?

Pasaport işlemlerine öncelikle Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünden online pasaport randevusu oluşturarak ya da 199 numaralı çağrı merkezi aracılığıyla randevunuzu alarak başlamalısınız. Ardından belirlediğiniz gün ve saatte, belirlediğiniz İlçe Nüfus Müdürlüğündeki randevunuza pasaport başvurusu için gerekli belgeleri tamamlayarak gitmelisiniz.

Pasaport Başvurusu İçin Gerekli Belgeler Nelerdir?

Pasaport çıkarmak için istenen belgeler, almak istediğiniz pasaport türüne göre farklılık gösteriyor. Fakat bordo pasaport çıkarmak istenen belgeleri şu şekilde sıralayabiliriz:

  • T.C. kimlik kartı veya geçici kimlik belgesi aslı (Eğer nüfus cüzdanınız eski ya da hasar görmüş ise öncelikle nüfus cüzdanınızı yenilemenizi öneririz.)
  • Anlaşmalı bankalardan ödeyebileceğiniz pasaport harç ve/veya cüzdan bedeli dekontu
  • 2 adet biyometrik fotoğraf
  • 18 yaşından küçükler veya engelli bireyler için muvafakat belgesi
  • Eğer pasaport yenileme için başvuruyorsanız eski pasaportunuz

Bordo pasaport başvurusu yaparken istenen belgeler bunlar olsa da eğer öğrenciyseniz bu durumda sizden ek bazı belgeler istenebilir ya da bazı belgelerden muaf tutulabilirsiniz.

  • Öğrenci belgesi, harçsız pasaport çıkarmak için ihtiyaç olan belgelerdendir. Herhangi bir sorunla karşılaşmamak için Nüfus Müdürlüğüne gitmeden en fazla 1 ay önce alınmış bir öğrenci belgesine sahip olmanız sağlıklı olacaktır.
  • Pasaport almak için vermeniz gereken belgeler arasında harç dekontu bulunmaz. Çünkü öğrenci pasaportu alırken harç ödemekten muaf tutulursunuz. Sadece defter ücretinin ödenmesi gerekir.

Peki, yeşil pasaport çıkarmak için istenen ek belgeler nelerdir? Eğer yeşil pasaport başvurusu yapacaksanız aşağıdaki belgelerden birine ihtiyaç duyuluyor:

  • Çalıştığınız kurumun il, bölge veya genel müdürlüğünce hazırlanmış imza sirküleri
  • Emekliyseniz ya da istifa ettiyseniz kadro bilgisinin yer aldığı belge
  • Eğer ailenizdeki bir birey sayesinde yeşil pasaporttan yararlanacaksanız ve hak sahibi vefat ettiyse vefat eden kişinin çalıştığı dönemdeki kadro bilgisini gösteren belge

Pasaport Ücretleri Ne Kadar?

Yeşil pasaport almak isteyenler de öğrenci pasaportu alacak olanlar gibi sadece defter ücretini ödüyor. Bordo pasaport çıkaracak olanların ödemesi gereken harç bedeli ise pasaport geçerlilik süresine göre değişiklik gösteriyor. Her yıl değişen pasaport harç bedellerinin 2024 fiyatı ise aşağıdaki şekilde:  

  • 6 aylık pasaport harç bedeli: 1.639,35 TL (harç bedeli) + 793,00 TL (pasaport defter bedeli) = 2.432,35 TL
  • 1 yıllık pasaport harç bedeli: 2.396,63 TL (harç bedeli) + 793,00 TL (pasaport defter bedeli) = 3.189,63 TL
  • 2 yıllık pasaport harç bedeli: 3.912,62 TL (harç bedeli) + 793,00 TL (pasaport defter bedeli) = 4.705,62 TL
  • 3 yıllık pasaport harç bedeli: 4.845,31 TL (harç bedeli) + 793,00 TL (pasaport defter bedeli) = 5.638,31 TL
  • 4-10 yıllık pasaport harç bedeli: 7.833,77 TL (harç bedeli) + 793,00 TL (pasaport defter bedeli) = 8.626,77 TL

Pasaport Nasıl Çıkarılır?

Randevunuzu aldıktan ve pasaport çıkarmak için gerekli belgeleri topladıktan sonra İlçe Nüfus Müdürlüğüne gidip şahsi başvurunuzu gerçekleştirebilirsiniz.

Tabii ki randevuya gitmeden önce yukarıda belirttiğimiz pasaport ücretini ödemeniz gerekli. “Peki, pasaport ücreti nereye ödenir?” diye düşünüyorsanız hem internet üzerinden hem de yetkili kurumlar aracılığıyla ödeme yapmanız mümkün. Pasaport ücreti ödemesini yapabileceğiniz seçenekleri şu şekilde sıralayabiliriz:  

  • Vergi dairesi müdürlükleri 
  • PTT şubeleri 
  • Anlaşmalı bankalar 
  • Gelir İdaresi Başkanlığı’na ait Dijital Vergi Dairesi web sitesi

Ödeme dekontunuz ve diğer belgeler ile başvurunuzu gerçekleştirdikten sonra yapılacak işlemlerin ardından pasaportunuz, belirttiğiniz adrese PTT aracılığıyla iletilir. Ayrıca dilerseniz e-Devlet aracılığıyla da pasaport başvuru durumunu sorgulama yapabilirsiniz.

Pasaport Nasıl Yenilenir?

Eğer pasaportunuzun geçerlilik süresi dolduysa ya da soyadı değişikliği olduysa ve bu nedenlerden dolayı yeni pasaport çıkarmanız gerekiyorsa “Pasaport yenileme nasıl yapılır?” sorusunun cevabını merak edebilirsiniz. Pasaport yenilerken de süreç aynı işliyor, sadece eski pasaportunuza da belgeler arasında yer vermeniz gerekiyor.

Yurt Dışına Çıkarken Kendinizi Güvence Altına Almayı Unutmayın

Kimse uzun zamandır hayalini kurduğu o tatilde herhangi bir olumsuzlukla karşılaşmak istemez, biliyoruz! İşte, tam da bu nedenle seyahat sağlık sigortası ürünlerimizle yanınızdayız! Seyahatinizde yaşayabileceğiniz ani sağlık sorunlarından kayıp bavul takibine kadar pek çok konuda size teminat sunan seyahat sağlık sigortaları hakkında ayrıntılı bilgi ve online seyahat sigortası teklifi almak için sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.

Bu arada ilk kez yurt dışına çıkacaksanız daha konforlu ve elbette sorunsuz bir tatil için dikkat etmeniz gerekenler var! İlk defa yurt dışına gidecekler için tavsiyelerimizi sıraladığımız yazımıza göz atmanızı öneririz.

Özellikle koronavirüs sonrasındaki dönemde özel araçla seyahat oranının arttığının farkındayız ve bu konuda da size yardımcı olmak isteriz! Araçla yurt dışına çıkarken dikkat etmeniz gerekenler yazımızda sizi bekliyor.

Şimdiden iyi tatiller dileriz!

MAPFRE Sigorta

Geziİpucu