Adres (İkametgah) Değişikliği Nasıl Yapılır?

Taşınma işi biliyoruz ki oldukça yoğun bir süreç. Böyle bir süreçte pek çok detayı aynı anda düşünmek ve planlamak durumunda kalabilirsiniz. Ancak taşınma sırasında atlamamanız gereken önemli bir detay var. Bu detay ise tabii ki yeni bir eve geçerken yapılması gereken en önemli resmi işlemlerden biri olan ikametgah adresi değişikliği. Adres değişikliği hem devlet kurumlarıyla olan iletişiminizi güncel tutmak hem de resmi bildirimlerin doğru adrese ulaşmasını sağlamak açısından oldukça önemli. 

“Peki, bu işlem nasıl yapılır?” diyorsanız o halde gelin, adres değişikliği işlemi hakkında bilmeniz gereken tüm detayları birlikte inceleyelim. 

İkametgah Adresi Nedir? 

İkametgah adresi; bir kişinin sürekli yaşadığı, resmi olarak ikamet ettiği adres bilgisidir. Devlet dairelerinden özel kuruluşlara kadar pek çok işlemde ikametgah adresi esas alınır. 

Örneğin seçimlerde hangi bölgede oy kullanacağınız ya da okul kayıtlarında hangi eğitim kurumuna başvuracağınız gibi detaylar bu adres üzerinden belirlenir. Bu nedenle ikamet adresinin doğru ve güncel olması büyük önem taşır.

Adres Değişikliği Nasıl Yapılır? 

Yeni bir eve taşındığınızda ikametgah adresinizi de değiştirmeniz gerekir. Bu değişiklik sadece taşınma sürecinde atılması gereken bir adım değil, aynı zamanda yasal bir zorunluluktur. Çünkü 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu’nun 50. maddesinde de belirtildiği gibi adres değişikliği bildirimi 20 iş günü içerisinde yapılmalıdır. Bu süre içerisinde adres değişikliğini bildirmeyenlere ise idari para cezası uygulanır. Para cezası da 649 TL’dir (2025). 

Buna ek olarak adres değişikliği yaparken doğru bilgilerin girilmesi de oldukça önemlidir. Çünkü gerçeğe aykırı adres bildiriminde bulunmak da cezaya tabidir. Gerçeğe aykırı adres bildiriminde bulunanlara ise 13.588,00 TL idari para cezası uygulanır (2025).

Tüm bu detayları dikkate alarak yeni bir yere taşınma sürecinde adres değişikliği bildirimi yapmanın unutulmaması gereken bir detay olduğunu söyleyebiliriz. “Peki, adres değişikliğini nasıl yapacağım?” diyorsanız adres değişikliği işlemlerinin hem e-Devlet üzerinden hem de nüfus müdürlüklerine şahsen başvuru yaparak gerçekleştirebilirsiniz. 

E-Devlet Üzerinden Adres Değişikliği 

Bilindiği gibi e-Devlet üzerinden birçok kamu işlemi online olarak kolayca yapabilir. Adres değişikliği de bu işlemlerden biridir. 

Adres değişikliği bildirimini e-Devlet üzerinden dakikalar içerisinde yapmak mümkün. Bu işlem için izlemeniz gereken adımları ise şu şekilde sıralayabiliriz: 

  • Türkiye Cumhuriyeti kimlik numaranız ve şifrenizle e-Devlet sistemine giriş yapın. 
  • Arama barına “Adres Değişikliği Bildirimi” yazın. 
  • Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğüne ait “Adres Değişikliği Bildirimi” sayfasına girin. 
  • Bu sayfa üzerinden adım adım taşınma tarihi, kişisel bilgiler ve adres bilgileri gibi detayları girerek işleminizi tamamlayın. 

İşleminizi tamamladıktan sonra adres bilgileri, Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü sistemine anında işlenir. İkametgah bilgilerinizin güncellediğini teyit etmek için e-Devlet üzerinden kendi profilinize giriş yaparak “Adres Bilgilerim” sayfasından adresinizi görebilirsiniz. 

Farklı Şehre Adres Değişikliği E-Devlet Üzerinden Yapılır mı? 

Aynı şehir içerisinde farklı bir adrese taşınmanız halinde yukarıdaki adımları izleyerek e-Devlet üzerinden adres değişikliği yapabilirsiniz. Ancak farklı bir şehre taşındıysanız bu bildirimi yapmak için yeni adresinizin bağlı olduğu ilçe nüfus müdürlüğüne gidip şahsen başvuruda bulunmanız gerekir. 

Başka Kişilerin Yaşadığı Konuta Adres Değişikliği Nasıl Yapılır?

Başka birinin yaşadığı adrese taşınılıyorsa tıpkı farklı şehre taşınma durumundaki gibi sistem ek doğrulama talep edebilir. Böyle durumlarda da taşınılan adreste yaşayan kişi ile birlikte nüfus müdürlüğüne gitmek gerekebilir. Ayrıca aynı işlem e-Devlet üzerinden de yapılabilir. Bu durumda ikamet edilen evde yaşayan kişilerden birinin yine e-Devlet sistemi üzerinden onay vermesi gerekir. 

Adres Değişikliği İçin Gerekli Belgeler Neler?

Adres değişikliğini e-Devlet üzerinden yapıyorsanız bir belge sunmadan sadece kimlik bilgilerinizi ve adres bilgilerinizi girerek işlemi hızlıca gerçekleştirebilirsiniz. 

Ancak nüfus müdürlüğüne başvurarak işlem yapmanız halinde kimlik kartınızı ve yeni eve ait adınıza kayıtlı bir faturayı yanınıza almayı unutmayın. Eğer fatura gelmediyse bile elektrik, su veya doğal gaz için oluşturdunuz abonelik sözleşmesinin çıktısını alarak başvuruda bulunabilirsiniz. 

“Peki, elektrik, su ve doğal gaz nasıl açtırılır?” diye merak ediyorsanız yeni bir eve taşındığınızda yapmanız gereken bu abonelik işlemleri ilgili tüm detayları “Elektrik, Su, Doğal Gaz Abonelik Başvurusu Nasıl Yapılır?” yazımızı okuyarak öğrenebilirsiniz. 

Ancak unutmayın ki tüm bu abonelik işlemlerini başlatabilmek için taşındığınız eve ait Zorunlu Deprem Sigortası poliçesinin bulunması yasal bir zorunluluktur. Ayrıca bu poliçe, evinizi olası deprem riskine karşı güvence altına alır. Eğer taşındığınız evin Zorunlu Deprem Sigortası bulunmuyor ya da yenilenmesi gerekiyorsa da MAPFRE Sigorta, her zaman yanınızda. 

Hayati öneme sahip bu sigorta hakkında daha detaylı bilgi almak ve yeni taşındığınız eviniz ya da iş yeriniz için Zorunlu Deprem Sigortası yaptırmak için DASK teklif sayfamızı ziyaret edebilir veya size en yakın MAPFRE Sigorta acentesi ile iletişime geçebilirsiniz.

MAPFRE Sigorta

İpucu