Yapay zeka temelli teknolojiler gün geçtikçe hayatımızda daha çok yer kaplıyor. Çünkü bu teknolojilerin sunduğu pratik çözümler sayesinde daha kolay bir şekilde büyük verileri işlemek ve bilgiye ulaşmak mümkün. Bu durum da tabii ki pek çok sektörü etkiliyor. Bu sektörlerden biri de sigortacılık.
Her sektörde olduğu gibi sigortacılıkta da yapay zeka teknolojilerinden yararlanılabilir. Tabii ki bu durum hem sigortacıları hem de sigorta talep eden müşterileri doğrudan etkiliyor. “Peki, sigortacılıkta hangi alanlarda yapay zeka kullanılabilir?” diye merak ediyorsanız Küresel Sigorta Birlikleri Federasyonu (GFIA) tarafından yayımlanan “Sigorta Sektöründe Yapay Zeka” raporunu incelemekte fayda var.
O halde gelin, bu rapor çerçevesinde sigorta sektöründe yapay zeka kullanımının detaylarını birlikte keşfedelim.
Sigortacılıkta Yapay Zeka Hangi Alanlarda Kullanılabilir?
Her alanda olduğu gibi sigortacılıkta da yapay zekanın destek olabileceği alanlar hızla genişliyor. Sigortacılıkta yapay zekanın öne çıkan başlıca uygulama alanları ise GFIA tarafından şu şekilde sıralanıyor:
- Müşteri Hizmetleri: Chatbot’lar ve ses tanıma sistemleri sayesinde müşterilere daha hızlı ve kişiselleştirilmiş hizmet sunulabilir. Örneğin konuşmalar otomatik olarak yazıya dökülerek müşteri geçmişi kaydedilebilir ve böylece gelecekteki görüşmeler için kolaylık sağlanabilir.
- Risk Modelleme: Yapay zekanın büyük veri setlerini analiz ederek daha doğru risk modelleri oluşturması mümkün. Bu sayede sigortalılara kullanım bazlı sigorta ürünleri veya daha kişisel çözümler geliştirilebilir. Örneğin hava durumu tahmini yapan yapay zeka sistemleri, sigorta şirketlerinin doğal afet risklerini önceden değerlendirerek risklerin azaltılmasına imkan tanıyabilir.
- Hasar Yönetimi: Yapay zeka, fotoğraf ve video analizleriyle hasar tespitini hızlandırabilir. Özellikle büyük çaplı doğal afetlerde yapay zeka destekli sistemler, sigortalıların gönderdiği görsellerle kolayca ön değerlendirme yaparak sürecin hızlı ilerlemesine yardımcı olabilir.
- Dolandırıcılık Tespiti: Yapay zeka tabanlı sistemler, birden fazla kaynaktan gelen büyük miktarda veriyi analiz ederek dolandırıcılık sorununu çözebilir. Bu sistemler sayesinde insan gözünden kaçabilecek karmaşık dolandırıcılık vakaları hızlıca tespit edilip önlenebilir.
Sigortacılıkta Yapay Zeka Kullanımının Faydaları Neler?

Sigortacılıkta yapay zeka kullanım alanlarından da anlaşıldığı gibi pek çok alanda yapay zeka temelli teknolojilerden faydalanmak mümkün. Peki, bu teknolojilerin sigorta sektörüne entegre edilmesinin faydaları neler?
Aslında hem sigortacılar hem de sigorta yaptıranlar açısından bu teknolojinin pek çok faydası olduğunu söyleyebiliriz. Sigorta sektöründe yapay zeka kullanımının sağlayacağı faydaları genel olarak şu şekilde sıralayabiliriz:
- Yapay zeka, manuel süreçleri otomatikleştirerek daha hızlı ve insan hatasından uzak bir şekilde sigorta işlemlerinin gerçekleşmesine olanak tanıyabilir. Bu da müşteri taleplerine daha hızlı yanıt verilmesini ve maliyetlerin düşürülmesini sağlar.
- Yapay zeka ile her müşterinin talep ve ihtiyaçları analiz edilerek daha kişiselleştirilmiş ürünler sunulabilir. Böylece müşteri memnuniyeti ve sadakati artırılabilir.
- Yapay zeka destekli hasar değerlendirme sistemleri sayesinde büyük çaplı olaylarda hızlı değerlendirme yapılabilir. Bu durum ise özellikle doğal afet sonrası süreçlerde sigortalılar açısından avantaj sağlayabilir.
- Yapay zeka sistemleri, şüpheli hareketleri erkenden tespit ederek sigorta şirketlerinin mali kayıplarını önemli ölçüde azaltabilir.
- Bu teknolojiler, karmaşık veri setlerini analiz ederek yeni ve yenilikçi sigorta ürünlerinin geliştirilmesine yardımcı olabilir. Böylece özellikle kişisel ihtiyaçlara uygun ürünler yaratmak daha kolay hale gelebilir.
Sigortacılıkta Yapay Zeka Kullanımının Riski Var mı?
Yapay zeka, her ne kadar pratik çözümleri ile sigortacılık dahil pek çok sektörde fark yaratsa da bu teknolojinin riskleri de bulunuyor. Bu nedenle Küresel Sigorta Birlikleri Federasyonu (GFIA), özellikle belli başlı alanlarda sigortacılıkta yapay zeka kullanımında dikkat edilmesi ve risklerin farkında olarak bu riskler üzerinde çalışılması gerektiğini vurguluyor. Bunun için de küresel çapta sigortacıların ve politika yapıcıların birlikte çalışarak sigorta sektöründe yapay zeka kullanımının belirli bir kural ve düzene oturtulması üzerinde duruluyor. Bu düzenleme sayesinde sigorta sektörü için büyük bir potansiyel sunan yapay zekanın riskleri ortadan kaldırılarak sadece avantajları ile hem sigortacıların hem de müşterilerin maksimum fayda elde etmesi mümkün.
Kısacası sigortacılıkta yapay zeka kullanımı için riskleri ortadan kaldırmaya yönelik düzenleme yapılması oldukça önemli. “Peki, sigortacılıkta yapay zeka kullanımının riskleri neler?” diyorsanız GFIA raporuna göre sigorta sektöründe yapay zeka kullanımının üzerinde çalışılması gereken başlıca riskleri şunlar:
- Sigorta sektörünün temelinde karmaşık matematiksel modeller bulunur. Yapay zeka ile bu modeller daha karmaşık hale gelebilir ve yanlış veri veya algoritmalar, istenmeyen sonuçlara yol açabilir. Bu nedenle güçlü bir model risk yönetimi yapılması oldukça önemli.
- Yapay zeka temelli sistemlerin karar mekanizmalarını anlamak çoğu zaman zor olabilir. Bu durum da özellikle müşteri odaklı ürün geliştirme ve çözüm sürecinde yanlış kararlar alınması halinde müşteri güvenini zedeleyebilir.
- Yapay zeka büyük miktarda kişisel veri kullanır. Bu durum da veri sızıntısı riskini artırır. Bu nedenle sigorta şirketlerinin güçlü siber güvenlik önlemleri alması gerekir.
- Yapay zeka sistemleri, mevcut verilerden makine öğrenmesi ile gelişir. Ancak bu gelişim sürecinde veri setlerindeki önyargıları da kopyalayabilir. Bu durum, ayrımcılığa yol açabilir.
Tüm bu riskler, yapay zekanın sigorta sektörüne entegre edilmesinde dikkatli ve dengeli bir yaklaşım gerektirdiğini gösteriyor. GFIA, bu risklere karşı yapay zeka kullanımı için denetleyici çerçevenin net olmasını şart koşarken bu çerçeveye sıkı sıkıya bağlı kalınması gerektiğini vurguluyor.
Riskleri ortadan kaldıracak çerçeve oluşturulduğu müddetçe yapay zeka; sigorta sektöründe verimliliği, hız ve müşteri memnuniyetini artırma potansiyeline sahip güçlü bir araç diyebiliriz. Bu güçlü aracın sigorta sektörüne entegre edilmesi ile pek çok fayda sağlanabilir.
Tabii ki risklerin farkında olmak oldukça önemli. GFIA raporunda sigortacılık kapsamında belirtilen riskler dışında yapay zeka teknolojilerinin farklı riskleri de mevcut. Bunlardan biri de günümüzde büyük bir tehdit olan deepfake. “Peki, bu nedir?” diyorsanız deepfake hakkında detaylı bilgi almak için “Deepfake Nedir? Yapay Zeka ile Yapılan Resimler Nasıl Anlaşılır?” yazımızı okuyabilirsiniz.
MAPFRE Sigorta