E-Ticaret Nedir?

yazar MAPFRE
E-ticaret Nedir

Dijital dünyanın sunduğu avantajlardan biri de ürün ve hizmetlere tek tıkla ulaşmamız. Markete gitmeden online olarak evin eksikliklerini veya gitmeyi çok istediğimiz bir konserin biletini satın alabiliyoruz. İşte, mağazaya gitmeye gerek kalmadan yapabildiğimiz bu online alışveriş, e-ticaret sayesinde gerçekleşiyor. E-ticaret kavramını genel olarak ticaretin elektronik ortama geçmesi olarak tanımlayabiliriz. 

E-ticaret, ürün ve hizmet satışı yapanlar için bir fırsat. Çünkü dijitalleşme ile günden güne tüketici davranışları değişiyor. Bu da küçük veya büyük fark etmeksizin tüm işletmelerin daha fazla e-ticarete yönelmesine sebep oluyor. 

Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS) istatistiklerine göre Türkiye’de 2022 yılında e-ticaret hacminin bir önceki yıla göre %109 büyüdüğü ve toplam 800,7 milyar TL olduğu biliniyor. Siz de mevcut işinizi fırsatlarla dolu bu büyük pazara taşımak ya da e-ticaret sektörüne giriş yaparak yeni bir iş kurmak ister misiniz? O halde tüm detayları ile e-ticareti öğrenmeye ve e-ticaret yaparken dikkat etmeniz gerekenleri incelemeye başlayalım. 

E-Ticaret ile Geleneksel Ticaret Arasındaki Fark Nedir? 

E-ticaret ve Geleneksel Ticaret Farkları

Bir mağazaya gidip ürün veya hizmet satın almaya alışkınız. Bu alışverişi küçük bir dükkandan ya da alışveriş merkezinden yapmamız mümkün. Gideceğimiz yer fark etmeksizin yüz yüze yaptığımız bu alışveriş, geleneksel ticaretin bir parçası. 

E-ticaret ise bu yüz yüze deneyimden oldukça farklı. Çünkü e-ticaret ile işletmelere ulaşmak ve satın alma işlemini gerçekleştirmek, tamamen online ortamda gerçekleşiyor. Bu nedenle de e-ticaret işletmeleri için bir fiziksel bir mekan bağlılığı söz konusu değil. İşletmeler, e-ticaret siteleri sayesinde farklı şehirlerdeki hatta farklı ülkelerdeki tüketicilere kolaylıkla ulaşabiliyor. Aynı şekilde tüketiciler de istediği hizmeti ve ürünü tek tıkla alabiliyor.

E-Ticaretin Türleri Nelerdir? 

E-ticaret ile bir ürün veya hizmeti internet üzerinden satabilirsiniz. Ama iş modelinize, ürün grubunuza ve satış modelinize göre yaptığınız e-ticaretin türü değişir. E-ticaret türlerini ise üç grupta inceleyebiliriz: 

  • İş modellerine göre e-ticaret: Bir işletme olarak tabii ki son tüketiciye satış yapmanız mümkün. Ama işletme olarak işletmelere de satış yapabilirsiniz. Bu da iş modelinizi oluşturan temel unsurdur. Kısacası e-ticaret ile B2B (işletmeden işletmeye), B2C (işletmeden tüketiciye), C2C (tüketiciden tüketiciye) ve D2C (üreticiden tüketiciye) gibi farklı iş modellerinde satış gerçekleştirilebilir. 
  • Ürün grubuna göre e-ticaret: E-ticaret işletmenizde fiziksel ürünler satabileceğiniz gibi müşterilerinize hizmet de sağlayabilirsiniz. Online bilet satan bir bilet bayisi, hizmet satışı yapan bir e-ticaret örneğidir. Bunlara ek olarak e-kitap, yazılım, fotoğraf gibi dijital ürünler satarak da e-ticaret yapabilirsiniz. 
  • Satış modeline göre e-ticaret: E-ticarette farklı satış modelleri uygulayabilirsiniz. Toptan satış veya perakende satış, geleneksel ticarette de bildiğimiz ve e-ticarete de uyarlayabildiğimiz modeller. Ama e-ticaret ile yapabilecekleriniz bununla sınırlı değil. Dropshipping yani stoksuz satış ile pazara açılabilir ya da abonelik modeli ile ürün ve hizmetlerin düzenli satışını sağlayabilirsiniz.

E-Ticaretin Avantajları ve Dezavantajları

E-ticaret Avantajları Ve Dezavantajları

E-ticarete, dijitalleşme ve bu dijitalleşmenin hayatın her noktasında etkin olması ile ortaya çıkan bir ticaret modeli demek mümkün. Teknoloji geliştikçe ve dijital alanın imkanları arttıkça da bu ticaret modelinin gelişeceği kesin. 

Ancak her işin olduğu gibi e-ticaretin de hem avantajları hem de dezavantajları bulunuyor. Bu nedenle e-ticaret işi kurmak ve büyütmek istiyorsanız internet üzerinden satış yapmanın artılarını ve eksilerini iyi değerlendirmenizde fayda var. O halde, şimdi de e-ticaretin avantajlarını ve dezavantajlarını inceleyelim: 

E-ticaretin AvantajlarıE-ticaretin Dezavantajları 
Online ortamın esnekliği sayesinde farklı pazarlara girme ve küresel pazarda da yer alma imkanı Fiziksel bir mağaza olmadığı için müşterilerin ürünleri deneme ve test etme imkanının olmaması 
Kullanıcılar tarafından 7/24 ulaşım ve hızlı sipariş Teknolojik aksaklıkların işletmenin satış imkanını doğrudan etkilemesi (İnternetin çekmemesi, web sitenin açılmaması vb.)
Daha düşük işletme maliyetiAlışveriş süresince fiziksel mağazaya nazaran online ortamda müşterilerle sınırlı iletişim kurulması 
Zaman ve mekan bağlılığı olmadığı için potansiyel müşterilere kolay erişim Ürün satışından sonra siparişin ulaşması için bekleme süresi 
Yeni teknolojilerle iş geliştirme ve dijital alanın imkanlarından yararlanmaGüvenlik açıklarından dolayı veri ihlali riski 

Görüldüğü gibi e-ticaretin avantajları olduğu kadar dezavantajları da bulunuyor. Ama yine de tüketici satın alma davranışı, günümüzde daha çok online ortama kaydıkça dezavantajları için de farklı çözümler üretiliyor. Örneğin e-ticaret yapanlar, siparişte bekleme süresini azaltmak için artık “aynı gün teslim” gibi kargo seçenekleri sunuyor. Kısacası e-ticarette kazanmak için seçenek çok. Sadece yapmanız gereken, e-ticarete başlarken tüm detayları göz önünde bulundurarak detaylı bir planlama yapmak. 

E-Ticaret Nasıl Yapılır? 

E-ticareti tüm detayları ile incelediğimize göre şimdi, bu fırsatlarla dolu dünyaya adım atma zamanı. E-ticaret yapmak için adım adım yapmanız gerekenleri şu şekilde sıralayabiliriz: 

  • Birinci adım: Satacağınız ürün ve hizmetleri seçin. 
  • İkinci adım: Ürün ve hizmetlerinizin kime hitap ettiğini çıkararak hedef kitlenizi ve buna bağlı olarak iş modelinizi çıkarın. 
  • Üçüncü adım: Unutmayın ki satışları internetten yapacak olsanız bile şirket kurmanız gerekli. Bu nedenle bir şirketiniz yoksa e-ticaret şirketinizi kurun. 
  • Dördüncü adım: Ürün ve hizmetlerinizi nasıl satacağınızı belirleyin. Bu aşamada dropshipping seçeneğini değerlendirilebilir ya da ürünlerinizi depolayarak satışa başlayabilirsiniz. 
  • Beşinci adım: Satış yapacağınız kanalları belirleyin. E-ticaret sitesi kurabileceğiniz gibi online pazaryerleri ve benzer e-ticaret platformlarını da değerlendirebilirsiniz. Eğer bir e-ticaret sitesi kurmayı düşünüyorsanız web sitesi kurmak için dikkat edilmesi gerekenleri “Web Sitesi Nasıl Açılır?” yazımızı okuyarak öğrenebilirsiniz. 

Tüm bu adımları attıktan sonra geriye e-ticaret satışlarını artırmak için pazarlama yöntemlerini değerlendirmek kalıyor. Bunun için de iyi bir strateji kurmak ve planlama yapmak tabii ki oldukça önemli. Çünkü e-ticaret işletmenizi büyütmenin ve potansiyel müşterilerinize ulaşmanın yolu pazarlamadan geçiyor. “Peki, neler yapabilirim?” diye düşünüyorsanız e-ticarete başlarken atmanız gereken adımlarda işinizde fark yaratacak tüyoları öğrenmek için “Online Satış Hakkında Bilinmesi Gerekenler” yazımızı okuyabilirsiniz. 

MAPFRE Sigorta

Benzer Yazılar