Kendinize Güvenin: Öz Güven Artırma Yolları

yazar MAPFRE
Özgüveni Artırma Yöntemleri

Kendinize duyduğunuz güven; kararlarınızı, davranışlarınızı ve bu doğrultuda yaşadıklarınızı etkileyebilir. “Öz güven” olarak bilinen, insanın kendisine olan bu güven duygusunun düşük seviyede olmasını ise elbette kimse istemez. Çünkü bu duygu durumu, hem kendinizi kötü hissetmenize hem de hiç yaşamak istemediğiniz olumsuz deneyimlere kapıları aralayabilir. Eğer öz güven eksikliğiniz olduğunu düşünüyorsanız sizin de bu söylediklerimizin farkında olduğunuzu tahmin edebiliyoruz. O halde öz güven artırma yöntemleri nelerdir, anlatmaya başlayalım.

Diğer İnsanlarla Kendinizi Karşılaştırarark Sınırlar Çizmeyin

Her insanın yetenekleri, aldığı eğitimin niteliği, yaşadıklarından edindiği deneyim farklı. Fakat ne yazık ki çoğu kez bunu göz ardı edebiliyor ve kendimizi başka insanlarla karşılaştırma içine sokabiliyoruz. Örneğin sizin elde etmek istediğiniz bir başarıyı sizden daha genç yaşta elde etmiş biri varsa bu kıyas, kendinize olan güveninizin düşmesine neden olabilir. Bu nedenle herhangi bir konuda öz güveninizi artırmak için kendinizi başkalarıyla karşılaştırmamaya ve her insanın farklı olduğunu kabul etmeye özen göstermelisiniz.

Kendinize İyi Bakın

Ruh halinizi etkileyen şey sadece yaşadığınız olaylar değildir. Vücudunuzdaki bazı vitamin seviyelerinin ideal değerlerde olması, kaliteli uyumak, düzenli spor yapmak da kendinizi iyi hissetmenizi sağlayabilir. Örneğin D vitamini eksikliği depresyona, spor yapmamak ise mutluluk hormonu olarak bilinen endorfinin daha az salgılanmasına neden olabileceği için olumsuz duygularınız oluşabilir. Yapılan araştırmalar da bu durumu kanıtlar nitelikte. Araştırmalara göre fiziksel aktivite, öz güveni artırıyor.

Özgüveni Artırma Yolları

Yetenekli Olduğunuz Konulara Yönelin

Belki çok güzel şiirler yazıyorsunuz, belki çizdiğiniz resimlere hayranlıkla bakılıyor, belki de bir enstrümanı çalma konusunda çok başarılısınız. Sahip olduğunuz yeteneğe odaklanmak ve bu yetenekten yola çıkarak başarabileceklerinizi kendinize hatırlatmak, öz güven artırmak için yapılması gerekenler arasında.

Olumsuz Düşüncelerin Yerine Olumlu Düşünceler Koyun

Herhangi bir şeyi yapamayacağınızı, yapsanız da başarısız olacağınızı varsaymak gibi olumsuz düşüncelerin öz güven eksikliğinin yansımaları olduğu doğru. Fakat aslında bu gibi düşünceleri tekrar ederek ve odak noktanız haline getirerek kendinize olan güveninizi daha da azaltıyor olabilirsiniz. Negatif düşünceler yerine olumlu olanlara odaklanmak ise öz güven artırmak için öneriler arasında. “Bunu başarabilirim.”, “Yeteri kadar çalışırsam üstesinden gelebilirim.” gibi olumlu düşüncelerin yanı sıra daha önceki başarılarınıza, güçlü yönlerinize odaklanarak da öz güveninizin artmasını sağlayabilirsiniz.

Özgüven Artırmak İçin Öneriler

Geçmişe Takılı Kalmayın

Öz güven eksikliği hissettiğiniz konu her neyle ilgiliyse bu, geçmişte yaşadığınız bir deneyimden kaynaklı olabilir. Geçmişe takılı kalıp sürekli istemediğiniz sonucu aldığınız ya da sizi çok üzen ve davranışlarınızın farklılaşmasına neden olan olayı düşünmek size yardımcı olmaz, aksine öz güveninizi kazanmanızın önünde set oluşturur. Geçmişte yaşadıklarınızın bir deneyim olduğunu ve bugün gerçekleştirmek istediğiniz şeyin sonucunun aynı olmayacağını kabul etmek ise sizin için olumlu bir adım olacaktır.

Kendinizi Suçlamaktan Vazgeçin

Ne yazık ki çoğu zaman insan kendi kendini kırabiliyor. Fakat suçlama, yargılama gibi kendinize yansıttığınız yaklaşımlar öz güveninizin eksilmesine neden olabilir. Bu nedenle herhangi bir konuda kendinizi suçlamak yerine yaşananlardan ders çıkarmaya ve kendinize “öz şefkat” ile yaklaşmaya özen göstermelisiniz. Kısacası kendinize olan yaklaşımınızın öz güven seviyeniz ile doğrudan bağlantısı var!

Destek Alın

Eğer öz güvenli olmak için yapılması gerekenleri uyguladıysanız, ama yine de öz güven sorununu aşamadığınızı düşünüyorsanız bu durumda bir uzman görüşü almak sağlıklı olabilir. Bir psikolog desteği, öz güven eksikliğine neden olan durum ya da sorunun kaynağını analiz etmenize yardımcı olabilir. Sonuç olarak kendinizle yaşayacağınız yüzleşme, öz güven dâhil olmak üzere pek çok konuda hayatınızı olumlu etkileyebilir.

Özgüven Arttırma

Hayallerinizden Vazgeçmeyin

Bir hayale sahip olmak ve onu gerçekleştirmek için çalışmak, aslında düşündüğünüz kadar da “başarısız” olmadığınızı kendinize kanıtlamanın ve aynı zamanda hayattan zevk almanın en güzel yolu! Fakat ne yazık ki hissedilen öz güven eksikliği, “Ben yapamam.” düşüncesinin doğmasına neden olduğu için hayallerden vazgeçmek de söz konusu olabiliyor.

Eğer öz güveninizi artırmak istiyorsanız hayallerinize sıkı sıkı sarılmanız önemli. Tabii burada hayallere ulaşmak için nasıl bir yol izlemeniz gerektiğini bilmenin ve bu doğrultuda hareket etmenin, sürecin daha verimli geçmesini sağlayacağının farkında olmalısınız. İşte, tam da bu nedenle hayallere ulaşmak için izlenmesi gereken adımları sıraladığımız yazımızı okumanızı öneririz.

Emin olun ki yeryüzünde sizin yaşadıklarınıza çok benzer şeyler yaşayan ve zamanında aynı duyguları hisseden, fakat bunlara rağmen başarı elde etmiş insanlar var! Her neyin hayalini kuruyorsanız siz de başarabilirsiniz! Yeter ki isteyin ve kendinize güvenin!

Benzer Yazılar

İnternet sitemizden verimli şekilde faydalanabilmeniz ve kullanıcı deneyiminizi geliştirebilmek için Cookie (çerez) kullanıyoruz. ‘Onayla’ tuşuna bastıktan sonra tarayıcınızdan Cookie ayarlarınızı değiştirmediğiniz sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiğinizi varsayacağız. Onayla Sözleşmeyi Oku