Kış Aylarında Uyku Halinden Çıkıp Daha Enerjik Olabilmek İçin Öneriler

yazar MAPFRE
Kışın Halsiz Hissetme

Bu yazıyı okumaya başladığınıza göre sizin de kış aylarında halsizlik sorunundan muzdaripsiniz. O halde daha enerjik bir kışa hazır olun! Şimdi, kışın halsizlik neden olur, kışın uyanamamanın nedeni ne olabilir ve kış aylarında daha enerjik olmak için yapmanız gerekenler nelerdir, sıralamaya başlayalım! 

Gerçek mi Efsane mi: Sonbahar ve Kış Depresyonu

En az iki haftadır kendinizi nedensiz bir şekilde mutsuz hissediyorsanız, evden dışarı çıkmak istemiyorsanız ve içinizden hiçbir şey yapmak gelmiyorsa mevsimsel depresyon yaşıyor olabilirsiniz. Peki, ruh halinizdeki bu olumsuz değişimin ve hissettiğiniz yorgunluğun sebebinin ne olduğunu biliyor musunuz?

İhtiyacımız olan enerjiyi, besinlerin yanı sıra uyku ile de alırız. Fakat bu noktada uyku kalitesinin oldukça önemli bir kriter olduğunu hatırlatmakta yarar var. Yatak odası sıcaklığının ideal olması, seçilen yatak ve yastığın ihtiyaçlara uygunluğu, oda dekorasyonun kaliteli uykuya uygun yapılması gibi etmenler önemli olsa da tüm uzmanlar tarafından önerilen bir konu var: Işık almayan karanlık bir alanda uyunması! Gece uykusunu bu kadar önemli kılan da işte tam olarak bu!

Serotonin ve melatonin, uyku ve uyanıklık döngüsü, dolayısıyla da hissedilen enerji oranı konusunda söz sahibi olan iki hormon. Serotonin gün ışığından, melatonin ise karanlıktan beslenir. Sonbahar ve kış aylarında uzayan geceler ve kısalan günler ise serotoninin azalmasına, melatoninin ise artmasına neden olur. Hormon seviyelerindeki bu değişiklik, ruh halinizi ve enerji seviyenizi olumsuz etkiler. Ayrıca sabah havanın geç aydınlanması da vücudunuzun hazır olmadan uyanması anlamına gelir. İşte, tüm bunların sonucunda mevsimsel depresyonlar yani halsizlik, kışın uyanamamak, mutsuz hissetmek gibi yansımalar ortaya çıkabilir.

Kışın Uyanamamak

Kış Aylarında Daha Enerjik Olmanın Yolları

Mevsim değişikliğinin vücuttaki yansımaları kişiden kişiye değişebilir. Örneğin siz çok etkilenirken arkadaşınızda sadece uyanmakta zorlanma gibi bir yansıma oluşabilir. Ne olursa olsun, yaşanan bu değişimin sizi olumsuz etkilemesine izin vermemelisiniz. İşte, daha enerjik ve keyifli kış ayları için mutlaka hayata geçirmenizi tavsiye ettiğimiz öneriler:

Gün Işığından Daha Fazla Yararlanın

Gündüzler kısa, zamanınız kısıtlı; ama yine de gün ışığından olabildiğince çok yararlanmayı amaçlamalısınız. Eğer çalışıyorsanız ya da öğrenciyseniz bunun zor olduğunu düşünebilirsiniz, fakat aslında sandığınız kadar zor değil! İş yerinde stor perdeler varsa onları yukarı kaldırmak yapmanız gereken ilk şey olmalı. Öğrenci, ev hanımı ya da bir çalışan; hiç fark etmez. Mutlaka yapmanız gereken bir diğer şey ise öğle saatlerinde en az 15-20 dakikalık yürüyüşler yapmak. Eğer yolculuk yapacaksanız metro gibi araçları kullanmak yerine yürüyebilir ya da otobüs, vapur gibi gün ışığıyla daha çok buluşabileceğiniz araçları tercih edebilirsiniz. Ayrıca gün ışığını alan mekânlarda zaman geçirmeyi de değerlendirebilirsiniz.

Kışın Halsizlik

Beslenmenize Dikkat Edin

Her mevsimde olduğu gibi kışın da enerjik olmak için elbette tükettiğiniz besinlerin önemi büyük! Protein, omega 3, C vitamini ve probiyotik ağırlıklı bir diyet belirleyebilirsiniz. Balık, turunçgiller, yumurta, havuç, yoğurt, kefir kış mevsiminin olmazsa olmazları arasında. Fakat bu vitamin, yağ ve mineralleri doğru miktarda alabilmek için diyetisyeninize danışmanızı öneririz.

Hormonal ve ruhsal değişimler, daha fazla yemek yemenize neden olabilir. Ancak yatmadan en az 2 saat önce yemek yemelisiniz. Kan şekerinizin yükselmesine yardımcı olacak tatlı ihtiyacınızı ise sütlü tatlılar ya da bitter çikolata ile karşılamanızı öneririz.

Su İçmeyi İhmal Etmeyin

Sadece yediklerinizin değil, su tüketiminizin de çok önemli olduğunu hatırlatalım. Hareketin daha az olduğu ve havaların daha soğuk olması nedeniyle susuzluğun daha az hissedildiği kış aylarında yeterli miktarda su içmek gerekiyor. Günde tüketilmesi gereken su miktarı; cinsiyet, yaş, kilo, egzersiz gibi unsurlara göre değişiklik gösterse de minimum içilmesi gereken su miktarı, bir yetişkin için 2 litre olarak biliniyor.

Su içmek, zararlı maddelerin vücuttan atılmasını sağlayarak bağışıklık sisteminize katkı sağlıyor; organlarınızın zorlanmadan görevlerini yerine getirmesine yardımcı oluyor. Ayrıca kış günlerindeki soğuklar nedeniyle cildinizin ihtiyacı olan nemi, su içerek önemli ölçüde karşılamanız mümkün. Tüm bunların yanı sıra yapılan araştırmalar, yeterli miktarda su tüketerek daha az yorgun ve uykusuz hissetmenizin, daha iyi odaklanmanızın mümkün olduğunu kanıtlıyor. 

Spor Yapın

Kaslarınızı rahatlatmak, vücudunuzdaki kan akışını düzenlemek ve stres seviyenizi düşürmek için spor yapmanızı öneriyoruz. Tabii burada ağır sporlardan bahsetmiyoruz. Uyandıktan hemen sonra ve uyumadan önce yapacağınız esneme hareketleri bile daha enerjik ve aynı zamanda daha keyifli hissetmenize yardımcı olabilir.

Kış Aylarında Halsizlik İçin Tavsiyeler

Arkadaşlarınızla Vakit Geçirin

Evet, biliyoruz; yapmak istediğiniz şey evinizde oturmak, belki dizi-film izlemek. Fakat mevsim değişikliği nedeniyle hissettiğiniz bu olumsuz duyguları aşmak için sevdiklerinizle zaman geçirmenizi öneriyoruz. Hatta mümkünse gündüz saatlerinde bir araya gelebilir ve gün ışığından da faydalanabilirsiniz!

Kaliteli Bir Uyku Çekin

Vücudunuz yaşadığı hormonal değişikliklere uyum sağlamaya çalışırken uyku düzeninize dikkat etmeyerek ne yazık ki yaşadığınız durumu daha zorlu hale getirebilirsiniz. Kişiden kişiye değişiklik gösterse de bir yetişkinin günlük uyku süresi 7-8 saat olarak belirtiliyor.

Sabahları daha enerjik uyanmak ve günü daha enerjik geçirebilmek için yapmanız gereken kesinlikle iyi bir uyku çekmek! Uyku öncesinde melisa, papatya gibi rahatlatıcı bitki çayları ya da ılık süt içerik ve ılık bir duş alarak vücudunuzu rahatlatabilir, uykularınızı daha kaliteli hale getirebilirsiniz. Elbette kaliteli uyku bundan çok daha fazlası! Rahat ve kaliteli uyku için yararlanabileceğiniz ipuçlarını yazımızdan inceleyebilirsiniz.

Doktor Kontrolünden Geçin

Tüm önerilerimizi uygulamanıza rağmen yine de bir şeylerin ters gittiğini düşünüyorsanız kesinlikle bir uzman görüşü almanızı öneririz. Sorun, vücudunuzdaki vitamin ve mineral seviyelerindeki düşüklük ya da farklı bir durum olabilir. Gerekli testlerin ve tedavinin uygulanması için doktor kontrolü olmazsa olmaz!

Dilediğiniz özel hastanede, ücret ödemeden, en iyi şekilde sağlık hizmeti alabilmek ister misiniz? Çare, MAPFRE Sigorta’nın sağlık ürünleri! İhtiyaç duyduğunuz teminatlar doğrultusunda oluşturabileceğiniz poliçeniz ile sağlığınız güvende!

Benzer Yazılar

İnternet sitemizden verimli şekilde faydalanabilmeniz ve kullanıcı deneyiminizi geliştirebilmek için Cookie (çerez) kullanıyoruz. ‘Onayla’ tuşuna bastıktan sonra tarayıcınızdan Cookie ayarlarınızı değiştirmediğiniz sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiğinizi varsayacağız. Onayla Sözleşmeyi Oku